Veelgestelde vragen.

In deze rubriek krijgt u advies over diverse thema's.

Soms maken bepaalde websites gebruik van de Flash Plugin om te werken.
De Flash plug-in dient up to date te zijn, en actief in je browser.

Afhankelijk van de browser die u gebruikt dient u volgende stappen te volgen:

1) Download de laatste versie van Flash via: https://get.adobe.com/nl/flashplayer/

A) Voor Chrome:
volgende url in de adresbalk van de browser ingeven: chrome://settings/content/flash
vervolgens onder "toestaan" voegt u uw domeinnaam in met als voorvoegsel https, bvb "https://www.uw-website.be"

B) Voor Firefox:
volgende url in de adresbalk van de browser ingeven: about:addons
vervolgens naast "shockwave flash" instellen op "altijd toestaan" of "vragen"

C) Voor Safari kan u doorklikken naar volgende link en de instructies volgen.
https://helpx.adobe.com/nl/flash-player/kb/enabling-flash-player-safari.html

D) Voor Microsoft Edge kan u doorklikken naar volgende link en de instructies volgen.
https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/flash-player-issues-windows-10-edge.html

Een video insluiten

  1. Ga op een computer naar de YouTube-video die je wilt insluiten.
  2. Klik onder de video op Delen Delen.
  3. Klik op Insluiten.
  4. Kopieer de HTML bron-code uit het vak dat wordt weergegeven.
  5. In het CMS ga naar een pagina met een tekstveld. Klik in dit tekstveld, vervolgens klikt u op de knop "Source".
    Daar kunt u de HTML bron-code plakken.

  6. Publiceer de pagina om het resultaat te zien op je website .

Ga naar:
https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?hl=nl&flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=SignUp

U krijgt een formulier om een aantal gegevens in te vullen.
zij zullen ook voorstellen om een "Gmail e-mailadres" aan te maken: dit is niet vereist.
U kunt een account opmaken op basis van uw huidig e-mail adres.

Na het voltooien van uw account heeft u met dit e-mailadres en het gekozen wachtwoord toegang tot alle diverse diensten van google.

Iedereen kan een domeinnaam registreren, zowel bedrijven, organisaties als particulieren. U hoeft geen inwoner van België te zijn of als bedrijf niet in België gevestigd te zijn. Door een domeinnaam te registreren bekomt u een jaarlijks gebruiksrecht op die domeinnaam. Een domeinnaam kan u dus niet kopen of als uw eigendom beschouwen.

Een domeinnaam kunt u aanvragen via ons. Kies in eerste instantie de gewenste unieke naam.
Hou ook rekening met een aantal voorwaarden, het is bijvoorbeeld niet toegestaan om speciale karakters te gebruiken. 

Wens je over te gaan tot de registratie van een domeinnaam of heb je bijkomende vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Wil je weten wie de eigenaar is van een bepaalde domeinnaam, dan kan je dat opvragen via de WHOIS-database bij de 'registry', dat is de organisatie die het Top Level Domain beheert. Voor .com, .org en de vele nieuwe domeinextensies is dat ICANN (whois.icann.org), voor .be, .vlaanderen, .brussels is dat DNSBelgium, voor .nl is dat SIDN, voor .eu EURID, enz.

Is de domeinhouder een bedrijf of organisatie: sommige registrys vermelden nog wel adres en mailadres van de domeinhouder, maar niet de naam, zoals DNSBelgium.  Anderen, zoals ICANN, vermelden enkel een naam, geen postadres of mailadres, maar creëren voor elke domeinhouder een mailadres …@anonymised.email aan. Mails aan dit adres worden dan doorgezonden naar het bedrijf in kwestie.

Is de domeinhouder een privépersoon: hun persoonsgegevens worden niet meer vermeld, ook hun naam niet meer. Soms wordt het rechtstreekse mailadres vermeld van de domeinhouder (EURID), soms kan je de domeinhouder contacteren via een formulier (DNSBelgium). ICANN past dezelfde methode toe als bij bedrijven (mailadres @anonymised.email met forward naar het echte mailadres)

Steeds meer websites maken gebruik van het https-protocol in plaats van het klassieke http-protocol. Dat beveiligt de communicatie met de browser van de gebruiker, en biedt waarborgen over de identiteit van de houder van de domeinnaam. Om het https-protocol te kunnen aanbieden, heb je een SSL-certificaat nodig.

De DNS-beveiligingsextensie DNSSEC kan o.a. voorkomen dat internetcriminelen jouw bezoekers ongemerkt omleiden naar nepsites en laat je website ook hoger scoren bij bepaalde keurmerken.

DNSSEC, jouw digitale handtekening

Het Domain Name System (DNS): de grote database die domeinnamen vertaalt naar de IP-adressen die erbij horen. Op zich bevat DNS geen beveiligingsprotocol. Daarom werd een extensie bedacht, DNS Security Extensions of DNSSEC, die een digitale handtekening toevoegt.

Zo wordt voorkomen dat de DNS-data gemanipuleerd of vervalst worden, zoals bv. bij DNS cache poisoning. Bij dat laatste wordt valse informatie over domeinnamen in de cache van een DNS-resolver (bijvoorbeeld een provider) gestopt. Hierdoor kan een hacker het verkeer naar een bepaalde website omleiden naar zijn eigen computer en naar hartenlust malwares of scams loslaten op de argeloze bezoeker.

DNSSEC helpt ook om een keurmerk te bekomen

SSL beveiligingDNSSEC is dus een broodnodige schakel in de verdedigingsgordel rond een website, naast uiteraard het werken met het https-protocol en het daarbij horende SSL-certificaat. ICANN dringt dan ook aan dat registrars het ondertekenen van DNSSEC-sleutels ondersteunen.

Heb je een webwinkel, dan levert het activeren van DNSSEC je trouwens een bijkomend voordeel op. Want verschillende keurmerken zoals BeCommerce en SafeShops houden bij hun beoordeling van webwinkels rekening met de aanwezigheid van DNSSEC. Want dit is een grote troef voor de veiligheid van de webwinkel - en van de gebruiker. DNSSEC activeren zal je score ongetwijfeld positief beïnvloeden!

Helaas ondersteunen niet alle mailprogramma's deze feature maar gelukkig is dat wel het geval voor twee vaak gebruikte mailclients: Outlook voor Windows en Thunderbird voor Mac en Windows.

Andere mailclients ondersteunen deze feature enkel bij Exchange accounts: Outlook voor Mac / iOS / Android; Android Mail; en de webmail van Hotmail / Outlook.com. De webmail van Gmail van zijn kant ondersteunt deze feature enkel voor een paar grote providers (Yahoo, Hotmail, …).

Ook Apple Mail voor macOS / iOS ondersteunt AutoDiscover niet, maar daarvoor voorzien wij een alternatief, waarover verder meer.

AutoDiscover zorgt ervoor dat de nodige gegevens over inkomende / uitgaande mailservers, authenticatie, verbindingsbeveilging enz. automatisch in jouw mailprogramma ingevuld worden. Makkelijk, niet? Wat zijn de voordelen en hoe werkt het?
 

  1. Bij Outlook voor Windows, Thunderbird voor Mac en Windows gaat de AutoDiscover feature op zoek naar bepaalde gegevens, die in de DNS-records aanwezig moeten zijn. Voor alle domeinnamen in ons beheer hebben we dat de nodige DNS records voorzien. Mocht je toch problemen ondervinden dan kan je ons steeds contacteren.
     
  2. Bij Apple Mail (macOS / iOS) wordt AutoDiscover voor POP3/IMAP niet ondersteund door het programma zelf. Onze hostingpartner heeft echter een methode bedacht waardoor er een mailprofiel aangemaakt wordt, dat automatisch op jouw toestel geïnstalleerd kan worden. Volg deze instructies:

Met elke e-mail client kunt u een automatisch antwoord (ook wel ‘Out of Office’ genoemd) aanmaken.
U kunt zo’n automatisch antwoord aanmaken in http://webmail.UWDOMEINNAAM.be.

  1. Log in op Webmail.


     
  2. In het menu bovenaan klikt u op Instellingen.

     
  3. In het menu links klikt u op Mail options.

     
  4. Zet de schuifknop naast Enable autoreply op On.
     
  5. Vul een onderwerp en een boodschap in.
     
  6. Enable autoreply

     
  7. Klik op Instellingen opslaan rechts bovenaan.

 

Download deze instructies als PDF

Wanneer u uw mailclient instelt met POP, zullen uw mails naar uw toestel gedownload worden. Wist u ze plaatselijk, dan zal deze actie geen effect hebben op de server.
Sommige mailclients en apps zullen alle boodschappen op de server laten staan, sommige zullen ze verwijderen zodra ze naar uw toestel gedownload zijn, en nog andere zullen u de optie bieden om dit tijdens de configuratie te kiezen.
Hebt u altijd een kopie van al uw boodschappen op de server gelaten of is de mailbox igesteld als IMAP, dan zal die op een bepaald moment volledig vol zitten.
Om uw boodschappen te wissen kunt u in uw mail client inloggen en de boodschappen vandaaruit wissen.

  1. Log in op Webmail.

     
  2. Ga naar 'Inbox', selecteer de mails die je wenst te verwijderen en klik op 'Wissen'

 

Hou er rekening mee dat deze berichten nu in je 'Trash' folder zullen zitten, deze leeg je dus best ook even.
Indien je mailbox is ingesteld als IMAP moet je ook de 'Sent' gaan opruimen.
Sommige mailprogramma's gaan ook eigen mappen aanmaken, zo kan je naast de mappen "Sent' en 'Trash' nog de mappen 'Verzonden Items' en 'Verwijderde Items' hebben. Deze mappen kijk je dan ook best even na.

Als je bovenaan op 'Instellingen' klikt kan je zien hoeveel volume er mementeel in gebruik is van je mailbox.