Verklarende woordenlijst met vakjargon

Hieronder vindt u een lijst met vaktermen die vaak door ons gebruikt worden.

Gezien we over een uitgebreide woordenlijst beschikken kan u gebruik maken van onze handige zoekfunctie:

Resultaten voor 'advertentie'
Een advertentie is een publicatie van derden om er voor te zorgen dat wat er in de advertentie staat wordt gepromoot.

Meestal gaat het hier om het promoten van commerciële product en/of diensten. Er bestaan echter ook advertenties voor product en/of diensten zonder winstoogmerk. De boodschap in de advertentie noemen we dan reclame.

Vormen
Advertenties wordt in verschillende media gevonden, zo kennen we onder andere:
- krant.
- televisie- en radio-advertenties (reclame)
- internetadvertenties (waaronder Speurders.nl en Marktplaats.nl).
- advertenties in reclamefolder.
Bij krant zijn er naast de gewone advertenties vaak nog goedkope advertenties, soms "kleintjes" genoemd. Sommige krant zijn bewust geschreven alsof het een krant is. De redactie van de krant plaatst dan meestal daarboven de tekst "(advertentie)".
Public relations (pr), oftewel Publieke relaties is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertentie, publiciteit, promotie en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te merk en ernaar te handelen. Het voornaamste doel van pr is het bestendigen of scheppen van een goed imago en niet verkoop. Pr werkt vooral op basis van imago-onderzoek. De voornaamste gereedschappen van pr zijn beïnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep, of direct contact met de doelgroep via eigen media of media van anderen. De rol van internet is enorm gegroeid in de afgelopen tien jaar en geldt nu naast de bedrijfsbrochure als het belangrijkste medium. Met komst van sociale media als weblog, wiki's, Facebook, Twitter en Hyves is er ook sprake van specialisatie richting online. Activiteiten die daaronder vallen worden ook wel pr 2.0 genoemd, als verwijzing naar de term Web 2.0.
Een medium is in de communicatie een substraat voor informatieoverdracht zoals, papier (krant, tijdschrift), elektromagnetische golven (radio, tv, computernetwerken), chips (flashgeheugen, computergeheugen), magnetisch materiaal (casetteband, audio- en video-tape).

Door de enorme toename van de informatieoverdracht (massamedia) wordt de oorspronkelijke betekenis als substraat voor informatieoverdracht (medium = middelaar) tegenwoordig minder belangrijk. Het woord medium wordt vaker gebruikt voor de verschijningsvorm of zender. Dus niet het "papier" als informatiedrager, maar de "krant", of (bijvoorbeeld) De Telegraaf of De Standaard. Of nog abstracter: de advertentie of het redactioneel commentaar in een krant als medium.
e-mail is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

In de breedste zin kan elke e-mail die is gestuurd naar een potentiële of huidige klant worden beschouwd als e-mail, maar deze term wordt normaal gebruikt om te verwijzen naar:
- Het sturen van e-mail met als doel het verbeteren van de relatie van een onderneming met zijn huidige of oude klanten en om klantloyaliteit en herhaal aankopen te vergroten.
- Het sturen van e-mail met als doel om nieuwe klanten te werven of om oude klanten te overtuigen iets onmiddellijk te kopen.
- Toevoegen van reclame in e-mail die door andere bedrijven naar hun klanten worden gestuurd.

De voordelen van e-mail marketing zijn:
- Het is extreem goedkoop. Vergeleken met direct mail of gedrukte nieuwsbrieven zijn de kosten te verwaarlozen, want de adverteerder hoeft niet te betalen voor product, papier, druk of verzending.
- Het is onmiddellijk van aard. In tegenstelling tot een per brief verzonden advertentie, komt een e-mail aan in een paar seconden of minuten.
- Het laat de adverteerder zijn boodschap naar zijn doelgroep toe “duwen”, in tegenstelling tot een website die op klanten wacht om er binnen te komen.
- Het is gemakkelijk om te traceren. Een adverteerder kan geweigerde mails traceren, positieve of negatieve respons, door-clicks en groei in omzet.
- Het is succesvol gebleken als het goed is uitgevoerd.
- Het eerste wat de meeste mensen doen als ze hun computer aan doen, is hun e-mail checken.
- Bepaalde typen interactie met boodschappen kunnen zorgen dat andere boodschappen automatisch worden bezorgd.
Google Adsense is een internet-advertentie, eigendom van Google. De dienst biedt webmasters de mogelijkheid geld te verdienen met hun website door relevante advertentie op de website te plaatsen. Tot de mogelijke advertentie behoren banners, tekstuele links en zoekvensters. De webmaster krijgt telkens een geldbedrag (enkele eurocenten tot tientallen euro's) wanneer een bezoeker de link naar de andere website volgt.

Google Adsense is afhankelijk van Google Adwords, dat bedrijven in staat stelt hun advertentie via het AdSense-netwerk te verspreiden
AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-website, alsook op website die gebruikmaken van Google AdSense. Het zijn advertentie gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.

Het is de grootste bron van inkomsten voor Google (16,4 miljard euro in 2007).
Onderstaand een overzicht van vertalingen van een selectie van de meest gebruikte grafische termen.
NederlandsEngelsDuitsFrans
aanleverdatum materiaaldelivery date of materialAnliefertermin des Materialsdata de remise de matériel
advertentieadvertisementAnzegeannonce
advertentieadvertising-columnAnzeige spaltecolonne de publicité
aflopendbleedablaufendformat plein papier
afwerkingfinishingNachverarbeitungfinissage
binnenwerkinside workinner Lagenintérieur
bladspiegeltype pageSchriftspiegelformat d'une page
breedte x hoogtewidth x depthBreite x Hohelargeur x hauteur
brochurebrochureFaltbladbrochure
diepdrukgravure printTiefdruckhéliogravure
filmfilmFilmfilm
foliedrukfoil stamp--
formaatformatFormatformat
garenloos gebrocheerdadhesive or perfect bindingKlebebindungbrochure sans couture
gehecht gebrocheerdsaddle stitchingRückstichheftungpiqûre à cheval
genaaid gebrocheerdpaperboundbroschiertbroche livre de poche
gestreken papierglazed papersatiniertes Papierpapier satiné
holnietjeeyelet / ring stapple - -
houthoudend papiermechanical (wood) paperholz Papierpapier avec bois
houtvrij papiergroundwood free paperholzfreies Papierpapier sans pâte mécanique
krantnewspaperTageblattgazette
laminerento laminatekaschierenlaminer
leverdatumdelivery dateAblieferungstermindate de livraison
litho'slithoVorlage auf filmtypon
machine coatedmachine coatesMaschineengestrichencouché machine
matchprintmatchprintmatchprintmatchprint
mat gesatineerddull finishmattgeglättetapprèt mat
offertequotationKosten(vor)anschlagdevis
omslagcoverUmschlagcouverture
oognietjesloopstitch(ed)--
oplageimpressionAuflagetirage
papierpaperPapierpapier
pregento embossprägengaufer
prijspricePreiseprix
printprintAusdrucklistage
proef(drukproef)proofProbedrucképreuve
rasterscreenrastertrame
rilcreaseRillerainure
rotatie offsetweb-fed offsetOffsetrollenrotationoffset à bobines
schoongesnedencut edgesbeschnittentranches rognées
schoongesneden formaattrimmed sizeEndformatformat fini
slitten (slitsen)to kiss die cut or face cut--
snijteken
snijlijn
cutting marks
trim marks
Schnittmarken
Beschnittmarken
repères de coupe
repères de rogne
stansento diecutstanzencouper à la forme
tijdschriftmagazineZeitschriftjournal
titelheadinguberschrifttitre
vellen offsetsheet fedbogendrukmarfe en feuilles
vernissento lacquer (varnish)lackierenlacquer
vouwento foldfalzenplier
zeefdruk(silk)screen printSiebdrucksérigraphie
Magazines – Een tijdschrift (ook magazine, Engels) is een periodieke publicatie die per aflevering bestaat uit een bundeling van artikelen. Een tijdschrift kan betaalde advertentie bevatten. In andere gevallen wordt het tijdschrift volledig gefinancierd door de verkoopprijs of functioneert het als een communicatie aan leden en donateurs van een organisatie. De meeste tijdschriften steunen op een gemengde financiering op basis van advertentie en verkoop.