Briefpapier is papier bestemd voor het schrijven, typen of af
drukken van brieven.
In het bijzonder wordt de term briefpapier ook gebruikt voor voorbedrukt papier waarvan een organisatie, bedrijf of privé-persoon gebruik maakt voor de correspondentie. Het is één van de belangrijke
huisstijl van een bedrijf. Na een ontwerp (van bijvoorbeeld een creatief vormgever) wordt een stramien opgemaakt. Dit stramien bevat de posities van een aantal vaste briefonderdelen, zoals
logo of beeld
merk, datum, geadresseerde, onderwerp, ken
merk en aanhef.
Tevens zijn de opmaakken
merk geregeld in dit stramien. Onder opmaakken
merk vallen bijvoorbeeld lettertype, marge, inspring en afmetingen. Dit alles kan dan consistent worden toegepast door het gebruik van een sjabloon. Ook is het gebruik van een
huisstijl een veelvoorkomende oplossing bij het toepassen van de
huisstijl in documenten.
De huisstijl van een organisatie of bedrijf is een consistente
presentatie naar buiten toe, vaak de eerste kennismaking voor klanten en belangrijk voor de uitst
ral. Er is een duidelijk onderscheid te maken tussen de ruime en de enge definitie van huisstijl.
Huisstijl: ruime definitie
Een huisstijl wordt vaak corporate identity genoemd. In die definitie gaat het over de stijl van het huis, en dat gaat verder dan puur visuele zaken. Het gaat ook over
communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Deze 3 elementen (
design,
communicatie en gedrag) dienen evenveel aandacht te krijgen tijdens een huisstijltraject. Volgens professor C.B.S. Van Riel, in het boek "Identiteit en imago" van 2003, ligt het aandeel van de factor gedrag in de identiteit van een onderneming rond 90%.
design en
communicatie maken dan de resterende 10%. Huisstijl wordt vaak verwaarloosd, dit kan noodlottige gevolgen hebben voor de onderneming.
Huisstijl: enge definitie
In de enge definitie zien we huisstijl als visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam,
logo, kleur,
typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.
Al deze elementen worden consistent gebruikt in
presentatie of op
briefpapier,
visitekaartje, offertes, facturen,
envelop, de
website,
e-mail etcetera.
Bij grote ondernemingen bewaakt doorgaans de
communicatie-afdeling de huisstijl. Dit kan uiteenlopen van het aanreiken van hulpmiddelen om consistent naar buiten te treden (zoals powerpoint templates en digitale
logo-bibliotheken) tot een meer politionele rol waarbij toegezien wordt op naleving van interne richtlijnen.