Pantone is de naam van een bedrijf dat kleurcoderingen publiceert. De coderingen, zoals PMS 200 ('Pantone Matching System'), zijn een eenduidige afspraak tussen alle partijen in een ontwerp- en
product (bijvoorbeeld ontwerper,
textiel en drukker). Het woord 'matching' ('overeenkomen, samenvallen') geeft aan dat het reproduceren van een bepaalde kleur een belangrijke doelstelling is; dit is geen vanzelfsprekendheid in ontwerp- en
product.
De eerste publicatie, in 1963, was voo
ral gericht op grafische ontwerpers, drukkerijen, en hun kleurtechniek CMYK. Op dit moment is de
catalogus uitgebreid met vertalingen naar elektronisch gemaakte kleuren voor
presentatie op beeldscherm.
Een webwinkel (e-shop, internetwinkel of online shop) is een online etalage waarbij diensten en
product kunnen worden aangeschaft via het internet.
Kosten
Vaak zijn de
product van een webwinkel voordeliger dan bij een reguliere winkel. De redenen hiervoor zijn:
- Minder personeel nodig
- Geen fysieke winkel nodig
- Geautomatiseerde betalingen
- Rechtstreekse levering door toeleveranciers (zogenaamde drop-shipments)
- Hoge automatiseringsgraad
Betrouwbaarheid
Bij een webwinkel is de betrouwbaarheid niet eenvoudig te controleren, er is geen direct contact met de verkoper(s). Het kan daarom erg belangrijk zijn om de webwinkel even te bellen, na te gaan of er een fysieke aanwezigheid is (bijv. afhaalpunten), te letten op keur
merk van brancheorganisaties, certificatie door fabrikanten, ervaringen van andere shoppers, en natuurlijk Kamer van Koophandel-gegevens. Bedrijven zijn jaarlijks verplicht hun jaarcijfers te deponeren. Het is niet verstandig om bij een onbekend en verliesgevend bedrijf te kopen, hoe groot dit bedrijf ook is.
Kooporiëntatie
NIPO-Onderzoek heeft uitgewezen dat in Nederland sinds 2002 het internet het belangrijkste kooporiëntatiemedium is geworden, zelfs belangrijker dan de traditionele papieren
catalogus. Sindsdien is het belang van internet alleen maar gegroeid. Webwinkels worden in hoge mate voor kooporiëntatie gebruikt, waarbij de koop niet per se online hoeft plaats te vinden. Daarbij groeit volgens de branche-organisatie Thuiswinkel.org het online webwinkelen ook nog steeds fors, zij het dat de groei wat afvlakt. Een zeer belangrijke ontwikkeling is dat steeds meer fabrikanten het webwinkelen omarmen, en inzien dat hun klanten voo
ral online -ook in webwinkels- zich oriënteren op hun
product. Vandaar ook ontwikkelingen richting een open
catalogus.
Belemmeringen bij webwinkelen zijn:
- Sommige
product lenen zich minder voor verkoop-op-afstand zoals kleding of voedsel
- Niet alle webwinkels zijn betrouwbaar gebleken.
- Niet alle webwinkels bieden een boter-bij-de-vis betaalmogelijkheid (rembours, betalen-bij-afhalen)
- Thuis moeten blijven voor in ontvangst nemen goederen
- Trage uitlevering
- Onvolledige
product en beperkt advies
Zoekmachines
Er zijn veel webwinkels die aangesloten zijn bij een
product of
product. Hiermee krijgt men eenvoudig een overzicht welk
product waar het goedkoopst is.
Betalen
Betalen van
product bij een webwinkel kan meestal met een credit card. In België is iDEAL een populaire online betalingsmethode van webwinkels.
Rechten
Op aankopen die via een webwinkel verricht worden is een zichttermijn (bedenktijd) van toepassing. Deze bedenktijd geldt enkel voor consumenten.
Creatief gebruikt hiervoor meestal de eigen ontwikkelde Shop-Eye module.