Verklarende woordenlijst met vakjargon

Hieronder vindt u een lijst met vaktermen die vaak door ons gebruikt worden.

Gezien we over een uitgebreide woordenlijst beschikken kan u gebruik maken van onze handige zoekfunctie:

Resultaten voor 'huis-aan-huis'
Een folder is een gevouwen (uit het Engels: to fold = vouwen) stuk papier, bedrukt met reclame.

Folders kunnen informatie bieden over één en enkele product van een bedrijf of een overzicht bieden van tijdelijke aanbiedingen van een winkel. De eerstgenoemde wordt bij voorkeur verstrekt aan een selecte doelgroep. Bij de tweede soort gebeurt de verspreiding veel minder selectief, vaak huis-aan-huis.

Het huis-aan-huis rondbrengen van folders wordt vaak toevertrouwd aan jongeren die een klein bedrag per rondgebrachte folder ontvangen. Een aanzienlijk aantal mensen ergert zich aan dergelijke ongevraagde folders. Het aanbrengen van een sticker op de brievenbus waarin wordt aangegeven dat men dergelijk ongeadresseerd drukwerk niet wil ontvangen, voorkomt een groot deel van de ergernis. Het huis-aan-huis en op straat verspreiden van folders wordt ook wel folderen genoemd .

Veel folders zitten bij elkaar in een plasticverpakking. Dit zijn zogenaamde ingesealde folders. Hierdoor heeft de bezorger minder werk en kunnen de folders moeilijker beschadigd raken. De laatste jaren worden er ook veel kortingsbonnen en dergelijke gestuurd bij folders, om te voorkomen dat consumenten de folders meteen weggooien.
Een huis-aan-huisblad is een gratis, huis-aan-huis verspreid lokale of regionale periodiek. Vrijwel iedere plaats in België heeft één of meer van deze bladen, die meestal wekelijks worden uitgebracht en gedistribueerd. Andere namen worden ook gebruikt: nieuwsblad, courant, weekblad. Door het wegvallen van plaatselijke en regionale dagbladen neemt hun belang toe. Ook het nieuwsgehalte is sinds de jaren 1960 sterk gestegen.