Public relations (pr), oftewel Publieke relaties is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.
Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe
communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst,
advertentie, publiciteit,
promotie en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te
merk en ernaar te handelen.
Het voornaamste doel van pr is het bestendigen of scheppen van een goed imago en niet verkoop. Pr werkt voo
ral op basis van imago-onderzoek. De voornaamste gereedschappen van pr zijn beïnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep, of direct contact met de doelgroep via eigen media of media van anderen.
De rol van internet is enorm gegroeid in de afgelopen tien jaar en geldt nu naast de bedrijfs
brochure als het belangrijkste medium. Met komst van sociale media als
weblog, wiki's, Facebook, Twitter en Hyves is er ook sprake van specialisatie richting online. Activiteiten die daaronder vallen worden ook wel pr 2.0 genoemd, als verwijzing naar de term Web 2.0.
De term "bedrijfsfilm" is een allesomvattende beschrijving voor video's gemaakt voor zakelijke en/of informatieve doeleinden. Daaronder vallen bedrijfs
promotie's,
product's,
promotie, trainingsvideo's, instructievideo's en informatieve video's. Een bedrijfsfilm wordt vaak ingezet voor een bepaald doel in een bedrijfs- of B2B-milieu en wordt bekeken door een beperkte doelgroep. Het doel van een bedrijfsfilm is veelal interactief klantenwerving, kostenbesparing of risi
cover. Het laten maken van een bedrijfsfilm valt vaak onder de verantwoordelijkheid van de
marketing- en
communicatie van een bedrijf.
Hoewel bedrijfsvideografie al sinds 1970 bestaat, is de
product ervan na 1990 in een stroomversnelling geraakt. Met de groei in digitale technologie is er nu vaak de samensmelting van bedrijfsfilms en andere vormen van media
communicatie, zoals televisie en internet. Een bedrijf kan beschikken over een promotionele video op zijn
website of op een video
website als YouTube en is dan in potentie bereikbaar voor een veel breder publiek.
Een bedrijfsfilm,
reclame of
promotie kan worden geproduceerd met behulp van dezelfde
product en stijl als een televisieprogramma (dezelfde faciliteiten en crew) en weet zo het publiek te boeien, zoals ze gewend zijn te kijken naar populaire media. Een bedrijfsfilm zou zelfs het thema kunnen hebben van een bekende tv-serie.
Een video
product ontvangt instructies van de opdrachtgever, ontwikkelt een script of scenario en plan van aanpak (en soms een storyboard), met de opdrachtgever wordt een
draaiboek en leveringsdatum overeengekomen. De
product en -omvang van een bedrijfsfilm kunnen sterk variëren. Voor sommige video's wordt slechts een minimale crew en basisuitrusting ingezet, terwijl andere bedrijfsfilms (vaak met een hoger budget) een vergelijkbaar niveau hebben als dat van een tv-uitzending of
reclame.
Het
product omvat dikwijls de volgende fasen:
- Pre
product, planning, inclusief script en storyboard. Overeenkomst tussen video
product/
product en de klant.
-
product, inclusief opnamen op locatie of in de studio met cameraploeg en regisseur. Mogelijk ook met bijvoorbeeld acteurs en/of presentatoren.
- Post
product en videomontage. Het gefilmde beeldmateriaal wordt bewerkt. In deze fase wordt ook een voice-over opgenomen, een sound
design ontwikkeld en worden afbeeldingen alsook 2D/3D-
animatie toegevoegd, om de bedrijfsfilm vervolgens te kunnen renderen, d.w.z. alle beelden te kunnen verwerken tot één geheel.