Verklarende woordenlijst met vakjargon

Hieronder vindt u een lijst met vaktermen die vaak door ons gebruikt worden.

Gezien we over een uitgebreide woordenlijst beschikken kan u gebruik maken van onze handige zoekfunctie:

Resultaten voor 'verpakking'
Geregenereerde cellulose in dunne doorschijnende vellen voornamelijk gebruikt in de verpakking. Cellofaan, dat vetvrij en transparant is, kan bedrukt worden in de diepdruk.
Cellofaan is een gepatenteerde merk.
Een folder is een gevouwen (uit het Engels: to fold = vouwen) stuk papier, bedrukt met reclame.

Folders kunnen informatie bieden over één en enkele product van een bedrijf of een overzicht bieden van tijdelijke aanbiedingen van een winkel. De eerstgenoemde wordt bij voorkeur verstrekt aan een selecte doelgroep. Bij de tweede soort gebeurt de verspreiding veel minder selectief, vaak huis-aan-huis.

Het huis-aan-huis rondbrengen van folders wordt vaak toevertrouwd aan jongeren die een klein bedrag per rondgebrachte folder ontvangen. Een aanzienlijk aantal mensen ergert zich aan dergelijke ongevraagde folders. Het aanbrengen van een sticker op de brievenbus waarin wordt aangegeven dat men dergelijk ongeadresseerd drukwerk niet wil ontvangen, voorkomt een groot deel van de ergernis. Het huis-aan-huis en op straat verspreiden van folders wordt ook wel folderen genoemd .

Veel folders zitten bij elkaar in een plasticverpakking. Dit zijn zogenaamde ingesealde folders. Hierdoor heeft de bezorger minder werk en kunnen de folders moeilijker beschadigd raken. De laatste jaren worden er ook veel kortingsbonnen en dergelijke gestuurd bij folders, om te voorkomen dat consumenten de folders meteen weggooien.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk kan bijvoorbeeld door een bedrijf geregistreerd worden om in de Benelux in juwelen te handelen. Daarna mag niemand anders in de Benelux in juwelen handelen onder die naam.

Volgens het Beneluxverdrag inzake de intellectuele eigendom worden als merken beschouwd "alle tekens die vatbaar zijn voor grafische voorstelling, met name woorden, met inbegrip van namen van personen, tekening, letters, cijfers, vormen van waren of verpakking, mits zij de waren of diensten van een onderneming kunnen onderscheiden".
Een packshot (ook packshot) is een stilstaande of bewegende beelden van een product, meestal met inbegrip van de verpakking en etiket , wordt gebruikt om het product te portretteren reputatie in reclame of andere media . Het is een belangrijke stimulans voor de verkoop, met als doel triggering in de winkel, on-shelf product erkenning. De term packshot verwijst ook naar product in een film of tv-show . Pack shots vaak domineren tv-commercials , nemen uit twee tot vijf seconden van een dertig seconden commercial. gesmeed of gelekt packshots voor unreleased product hebben geleid tot controverse of toegenomen belangstelling voor het product. Packshots kan een eenvoudige foto zijn van het product op een witte achtergrond of kan leiden tot het gebruik van de uitgebreide rekwisieten. product die verkocht worden als digitale downloads, zoals software, soms zijn digitaal gegenereerde packshots wanneer er geen fysiek product of de verpakking bestaat.
Verpakkingen zijn omhullingen van voedsel of andere product, die na gebruik over het algemeen worden weggegooid als verpakkingsafval. Verpakkingen hebben in het algemeen vier functies, te weten: bescherming van product tegen bijvoorbeeld stof, vocht en bacteriën; de zogenaamde barrièrefunctie. het bijeenhouden van product, die een eenheid vormen, bijvoorbeeld om product te vervoeren en te verhandelen. Een aardappelchip bijvoorbeeld wordt natuurlijk niet los verkocht, maar als eenheid samen met andere chips, dus als gewichtseenheid van bijvoorbeeld 75 gram of 200 gram. het delen van product, bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing, ingrediëntendeclaratie, houdbaarheidsdatum. alsmede het inzetten van (reclame-)uitingen met als doel de aandacht van de consument te trekken op het schap door middel van kleur, vormgeving of anderszins.